Taboo
Katatonia - Night Is The New DayGorgisheli 'Amore'Hedningarna 'Kaksi'Riverside '02 Panic Room' (singel)Animations 'Animations' CETI '(…) perfecto mundo (…)'Machine Head 'The Blackening' Division by Zero 'Tyranny of Therapy' Da Capo Players 'The String Quartet Tribute to Dream Theater'Luminous Flesh Giants 'Duma i Upadek'Pure Reason Revolution 'The Dark Third'Pride Of Lions 'The Roaring Of Dreams'Crematory 'Klagebilder'The Racounters 'Broken Boy Soldiers'Discanto 'Zodiac' pt. 1Lenny Valentino 'Uwaga! Jedzie tramwaj'
Menu Glowne
   Strona główna
   Redakcja
   Księga gości
f
Artykuly
  WSZYSTKIE
(411)

  MUZYKA
(359)
     Publicystyka(24)
     Recenzje(277)
     Relacje(49)
     Wywiady(9)

  LITERATURA
(20)
     Proza(1)
     Publicystyka(1)
     Recenzje(18)

  PUBLICYSTYKA
(7)
     Felietony(7)

  FILM
(19)
     Publicystyka(5)
     Recenzje(14)

  GALERIA
(6)
     Galerie(4)
     Publicystyka(2)
 


Linkownia


COOL SITE - konkurs www na najlepszą stronę internetową

Katalog Gwiazdor

Strona wyróżniona przez Katalog Ciekawych Stron




Brendan Perry "Eye of the Hunter" (1999)
(4AD)



All songs written by Brendan Perry except 5 written by Tim Buckley.
Produced by Brendan Perry at Quivvy.

Brendan Perry - voice, 12 string & electric guitars, mandolin, keyboards
Glen Garret - electric and upright bass
Liam Bradley - drums
Martin Quinn - pedal steel guitar
Michael Brunnock - backing vocal on 1

(p)1999 4AD

1. Saturday's Child
2. Voyage of Bran
3. Medusa
4. Sloth
5. I Must Have Been Blind
6. The Captive Heart
7. Death Will Be My Bride
8. Archangel

Jeśli kiedykolwiek ktoś zmartwychwstał, to teraz już wiem jak czuły się osoby będące świadkami tego wydarzenia. Dokładnie w grudniu 1998 roku, wytwórnia 4AD podała tragiczną dla niektórych informację, że ich sztandarowy zespół Dead Can Dance został rozwiązany. W polskiej, pożal się Boże, "prasie" skomentowano to w ten sposób, że Lisa Gerrard wybrała karierę solową, a Brendan Perry wybrał... prywatność. Dla mnie była to tragedia. Nie będę ukrywał że uważam Perry'ego za modus operandi DCD, ich głównego kompozytora i ideologa. Oczywiście nie da się pominąć nieziemskiego głosu Lisy, ale bez Brendana, Lisa sobie nie radzi (vide jej pierwszy, faktycznie solowy album "Mirror Pool"). Jazzcat kiedyś bardzo trafnie określił takich ludzi jako 'geniuszy nieokrzesanych', którzy wśród przepięknych rzeczy tworzą także totalne gnioty, tacy ludzie potrzebują kogoś kto by im powiedział co jest dobre a co złe, "takiego filtra" cytując słowa Jazzcata. Kimś takim dla Lisy był w DCD Brendan Perry, a w przypadku jej drugiej płyty 'solowej', Pieter Bourke. No ale wróćmy do Brendana. Kiedyś już prawie miał wyjść jego solowy album, w 1994 roku miał już zarejestrowany materiał. Był to ponoć album napisany dla jakiejś kobiety, w której Brendan był w owym czasie zakochany, jednak w międzyczasie ten związek się rozpadł, a Perry stwierdził, że w takim przypadku nie ma sensu w ogóle go wydawać i wytwórnia musiała odwołać wyznaczoną już na wrzesień 1995 roku premierę płyty. Od tego czasu, poza ostatnim, jak się okazało, albumem DCD z 1996 roku, Brendan nie dawał znaku życia.

A jaki jest album "Eye of the Hunter"? Klimaty znane z nagrań Dead Can Dance są raczej w odwrocie. Osiem wypełniających go utworów, to bardzo spokojne, wysmakowane kompozycje oparte głównie na podkładach z 12-strunowej gitary akustycznej. Czasami przywodzące na myśl ballady Cohena, jak na przykład przecudowna "Medusa", gdzie Perry przygrywa również na mandolinie, niektóre utwory mają w sobie jakieś elementy z peryferii country (bez obawy, to nie jest country!). Jest też cover utworu Tima Buckleya "I Must Have Been Blind". Prawie w ogóle nie ma perkusji, na której przecież w głównej mierze oparte były ostatnie płyty DCD. Dla mnie głównym balsamem tej płyty jest ten niesamowicie ciepły, niski głos Brendana, który uspokaja i koi duszę zmęczoną codziennymi kompromisami. Zresztą Perry w 1999 roku ukazuje swój głos w nowym świetle, udowadniając wątpiącym, że potrafi on także zaśpiewać bardzo wysoko jak to ma miejsce w "Saturday's Child", "Sloth" czy "Archangel". Całość uzupełniają przepiękne, poetyckie teksty, osobiste, szczere i zmuszające do zastanowienia. Płyta została oczywiście zarejestrowana i wyprodukowana we wiejskiej siedzibie Perry'ego, Quivvy Church, gdzie wolny nurt codzienności sprzyja kontemplacji i rozwojowi duchowemu, szkoda że Brendan tak rzadko otwiera podwoje swojej muzycznej kolekcji (podobno ponad 16 godzin niewydanego materiału). Dlaczego tak mało, tak pięknych płyt wychodzi w dzisiejszych czasach? Dlaczego ludzie żywią się komercją? Dlaczego boją się usiąść na chwilę i po prostu posłuchać czegoś bardziej wymagającego od Hey czy Joe Cockera? Nie będę w tej recenzji klął, z wielkiego szacunku dla Brendana Perry'ego. Trochę z początku byłem zawiedzony 'innością' tej płyty tęskniąc bardzo za monumentalnością, mistycyzmem i mrokiem nagrań DCD, ale potrafię zrozumieć potrzebę artysty do rozwoju i poszukiwania w tworzeniu. W moim ulubionym utworze "Voyage of Bran", pod sam koniec jest w podkładzie taka partia klawiszy, jakby wprost z "Within the Realm...", zawsze czuję ciarki na plecach słysząc ją. Jednak w tym samym utworze kilka sekund wcześniej Perry śpiewa bardzo znaczące słowa, które jak sądzę są przeznaczone do wszystkich starych fanów DCD:

"If you don't recognize me
Well it's simply because
I've outgrown these old clothes
Time to move on"


Ocena: 9.8 / 10



Leszek Żabiński
lzabinski(at)zanet.pl

Pokaz wszystkie teksty tego autora



Skomentuj tekst

Ilość komentarzy: 1


[ wstecz ]
.strona główna. .redakcja. .księga gości. .linkownia.
Katatonia - Night Is The New Day
Koncert dla Jasia (Kopanica, Klub Genewa, 16 listopada)
Gorgisheli "Amore"
Hedningarna "Kaksi"
Riverside (Wrocław, Od Zmierzchu do Świtu, 1 października 2007)
Riverside "02 Panic Room" (singel)
Wściekłe psy
Animations "Animations"
CETI "(…) perfecto mundo (…)"
Grzegorz Kupczyk (CETI) - wywiad
Machine Head "The Blackening"
Van Der Graaf Generator, Bydgoszcz, Filharmonia Pomorska, 21 kwiecień 2007
Division by Zero "Tyranny of Therapy"
Da Capo Players "The String Quartet Tribute to Dream Theater"
Espido Freire "Zmrożone brzoskwinie"
Metal Marathon 3: Turbo, Chainsaw, Merry Pop Ins (Poznań, Zeppelin Hall, 5 kwietnia 2007)
Jesus Christ Superstar (Aula Zespołu Szkół Muzycznych, Poznań, 12 kwietnia 2007)
Luminous Flesh Giants "Duma i Upadek"
Muzyczne podsumowanie 2006 roku
Pain Of Salvation (Warszawa, Progresja, 20 lutego 2007)
Of Montreal 'Satanic Panic in the Attic'
  Of Montreal 'Satanic Panic in the Attic'

"...W swojej długiej historii, uwiecznionej szeregiem albumów, niebezpiecznie balansuje na granicy kiczu i sztuki. Niekiedy, ową granicę przekracza, co zostało skwitowane nawet przez moja tolerancyjną postawę wyrazem niesmaku i dezorientacji, a przez wytwórnie... właściwie niedostępnością pierwszych płyt formacji na rynku (co na oficjalnej stronie określono jako: temporally out of print). Pierwsze albumy zawierały głównie około 3-minutowe piosenki z towarzyszeniem gitary akustycznej i wpadającą w ucho melodią. Niestety, paradoksalnie, melodia była niekiedy tak przekombinowana, że sprawiała wrażenie piosenki śpiewanej przez przedszkolaków. Z tekstem podobnie... ..."
Czytaj więcej

  Pendragon "Not of this ...
  Pendragon "Not of this ...
  Pendragon "Not of this ...
  Pendragon "Not of this ...
  Pendragon "Not of this ...
  Pendragon "Not of this ...
  Katatonia - Night Is Th...
  Pendragon "Not of this ...
  Pendragon "Not of this ...
  Pendragon "Not of this ...
  Katatonia - Night Is Th...
  Pendragon "Not of this ...
  Pendragon "Not of this ...
  Pendragon "Not of this ...
  Pendragon "Not of this ...
Wolsztyńska TopLista najlepszych stron www
Rockowa Top Lista
Admin


Wykorzystywanie materiałów zawartych w Taboo bez zgody autorów jest Z A B R O N I O N E
Webmaster: www.TomaszPacyna.net
(c) 1998-2008 Taboo Staff