Taboo
Katatonia - Night Is The New DayGorgisheli 'Amore'Hedningarna 'Kaksi'Riverside '02 Panic Room' (singel)Animations 'Animations' CETI '(…) perfecto mundo (…)'Machine Head 'The Blackening' Division by Zero 'Tyranny of Therapy' Da Capo Players 'The String Quartet Tribute to Dream Theater'Luminous Flesh Giants 'Duma i Upadek'Pure Reason Revolution 'The Dark Third'Pride Of Lions 'The Roaring Of Dreams'Crematory 'Klagebilder'The Racounters 'Broken Boy Soldiers'Discanto 'Zodiac' pt. 1Lenny Valentino 'Uwaga! Jedzie tramwaj'
Menu Glowne
   Strona główna
   Redakcja
   Księga gości
f
Artykuly
  WSZYSTKIE
(411)

  MUZYKA
(359)
     Publicystyka(24)
     Recenzje(277)
     Relacje(49)
     Wywiady(9)

  LITERATURA
(20)
     Proza(1)
     Publicystyka(1)
     Recenzje(18)

  PUBLICYSTYKA
(7)
     Felietony(7)

  FILM
(19)
     Publicystyka(5)
     Recenzje(14)

  GALERIA
(6)
     Galerie(4)
     Publicystyka(2)
 


Linkownia


COOL SITE - konkurs www na najlepszą stronę internetową

Katalog Gwiazdor

Strona wyróżniona przez Katalog Ciekawych Stron




Ayreon "The Human Equation" (2004)
(InsideOut)



Vocals:
"Me" - James La'Brie (Dream Theater, Mullmuzzler, Explorer's Club, ex. Frameshift)
"Wife" - Marcela Bovio (Elfonia, Stream of Passion)
"Best Friend" - Arjen Lucassen (Ayreon, Ambeon, Star One, Bodine, Vangeance, Stream of Passion)
"Fear" - Michael Akerfeldt (Opeth)
"Reason" - Eric Clayton (Saviour Machine)
"Love" - Heather Findlay (Mostly Autumn)
"Pride" - Magnus Ekwall (The Quill)
"Agony" - Devon Graves (Dead Soul Tribe, ex. Psychotic Waltz)
"Passion" - Irene Jansen (Karma, Star One)
"Rage" - Devin Townsend (SYL, Ocean Machine, Infinity)
"Father" - Mike Baker (Shadow Gallery, X-Cessum)

Musicans:
Arjen Lucassen - electric and acoustic guitars, bass guitar, analogue synthesizers, hammond, mellotron, additional keyboards
Ken Hansley (Uriah Heep) - beyboards
Martin Orford (IQ, Jadis) - beyboards
Joost van den Broek - beyboards
Oliver Wakeman (Nolan & Wakeman) - beyboards
Ed Warby (Gorefest) - drums
Robert Baba - violin
Jeroen Goossens - Flut
Marieke van er Hayden - Cello
Jahn McManus - Flut & Whistle

CD1
Day one - Vigil
Day two - Isolation
Day three - Pain
Day four - Mystery
Day five - Voices
Day six - Childhood
Day seven - Hope
Day eight - School
Day nine - Playground
Day ten - Memories
Day eleven - Love

CD2
Day twelve - Trauma
Day thirteen - Sign
Day fourteen - Pride
Day fifteen - Betrayal
Day sixteen - Loser
Day seventeen - Accident
Day eighteen - Realization
Day nineteen - Disclosure
Day twenty - Confrontation

Arjen Anthony Lucassen - holenderski kompozytor, multiinstrumentalista, na swój sposób wirtuoz. Znamy go z takich zespołów, jak Star One, Vangeance, Badine, Ambeon, czy niedawno powstałego Stream of Passion, ale przede wszystkim, z jego "rodzimego" zespołu Ayreon. Lucassen przyzwyczaił nas do faktu, że Ayreon opowiada historie z pogranicza fantasy i science-fiction, traktujących raz o podróżach w kosmos, raz o świecie baśni, czarów, królów i druidów, a całość zawsze zaserwowana w postaci niemal genialnej opery rockowej, zagranej i zaśpiewanej przez bardziej lub niej znanych muzyków. Do 2001 roku doczekaliśmy się pięciu wydawnictw: "The Final Experiment" (1995), "Actual Fantasy" (1996), "Into the Electric Castle" (1998), dwuczęściowy "Universal Migrator" (2000) oraz "Ayreonauts Only" (2001).

Po trzech latach milczenia ukazało się kolejne wydawnictwo z pod szyldu Ayreon. I tu ogromne zaskoczenie: opowieść dziejąca się w zwykłym świecie, pośród zwykłych ludzi, w zwykłych, naszych czasach. Aż ciśnie się na usta: "zwykła historia"... NIC BARDZIEJ MYLNEGO!! "The Human Equation" to niebanalna, epicka opowieść o pasji, miłości, dumie, powodzie, agonii, strachu i gniewie, czyli o tym wszystkim, przez co każdy człowiek w swej życiowej wędrówce musi przejść, jednak na swój unikalny, niepowtarzalny, bardziej lub mniej szczęśliwy sposób. Muzycznie zaś, jak sam Lucassen określił, płyta reprezentuje muzykę z gatunków "Rock, Electronic, Prog, Symphonic, Folk, Classik, Psychodelic, Metal" (nic dodać, nic ująć). :)

Skupmy się najpierw na samej opowieści. W pierwszej scenie "widzimy" głównego bohatera, który ulega wypadkowi samochodowemu. Nie ginie, jednak zapada w śpiączkę. Jest wprawdzie przytomny w swoim świecie wewnętrznym, ale pozbawiony pamięci i wszelkich wspomnień, nie wie gdzie ani kim jest, co się z nim stało, nie czuje ciała, jest po prostu czystą jaźnią uwięzioną w bliżej nieokreślonym "gdzieś". Czuje jednak, że gdzieś blisko znajdują się jeszcze dwie osoby (i rzeczywiście, nad szpitalnym łóżkiem czuwają małżonka i najlepszy przyjaciel). Dodatkowo, w tym śnie na jawie, który trwa przez dwadzieścia dni, nawiedzają go spersonifikowane uczucia, każde przybyłe w konkretnym celu. Tajemnicza opowieść wyjaśnia się z upływem czasu i masy dialogów wymienionych pomiędzy bohaterem a miotającymi nim uczuciami, dialogami nad szpitalnym łóżkiem (które to dialogi nasz bohater słyszy i zaczyna rozumieć co się stało). Czy zatem wypadek był przeznaczeniem, zrządzeniem losu i z góry zaplanowanym końcem? A może to nie był wypadek?... Tego nie zdradzę, odsyłam do wspaniałego "The Human Equation".

Muzyka. Pierwsze, co rzuca się w uszy to liczność i różnorodność wokalistów. Każdy z nich ma swoją rolę: Bohater, Małżonka, Przyjaciel, wszystkie wyżej wymienione uczucia... Lucassen popisał się niezwykle trafnym doborem ludzi do poszczególnych ról: werwa w głosie Irene Jansen trafnie wpasowała się w rolę Pasji; delikatny, pełen wyczucia i przekonania głos Strachu, w który wcielił się Michael Akerfeldt; mocna i przerażająca barwa w krzyku Agonii, o którą zadbał Devon Graves; pełen czułości i ciepła głosik Małżonki, której rolę objęła Marcela Bovio...

Wachlarz instrumentalistów również jest imponujący. W sumie nad THE pracowało dziesięciu muzyków dzierżących różne instrumenty, nawet te nieczęsto spotykane w muzyce rockowej, czy metalowej (skrzypce, wiolonczela, flet).

Sama muzyka na "The Human Equation", pomimo masy pomysłów i polotu nie stanowi może przełomu. Arjen ogrywa znane już patenty i nie przełamuje żadnych barier, sama muzyka nie stanowi popisu wirtuozerii czy umiejętności technicznych muzyków. Nie jest to jednak zarzut, gdyż nie taki była wizja Lucassena. Chciał on stworzyć opowieść pulsującą emocjami, opowieść chwytającą za serce i zmuszającą do przemyśleń, a całość oprawić w nastrojową muzykę, stosunkowo łatwą w odbiorze, a jednocześnie niebanalną i zróżnicowaną. Ten cel został w pełni osiągnięty - każdy utwór będący osobnym dniem z życia naszego bohatera niesie ze sobą inny klimat, w zależności od poruszonego przez postacie tematu i stworzonej przez nie atmosfery.

Album trwa ponad 102 minuty i mieści się na dwóch krążkach audio. Krótko była też osiągalna limitowana wersja Deluxe, wydana w specjalnym opakowaniu, zawierająca bonusowy nośnik DVD. A na tej płycie mamy: Materiały zza sceny (w tym realizacja THE), omówiony koncept albumu, historia Ayreona, Ed Warby i jego bębny (nie do wiary, że ten człowiek nie grając przez kilka lat po prostu rozstawił swój zestaw i zagrał na TAKIM poziomie!!), teledysk do "Day 11 - Love" (bardzo ciekawy, szczególnie warty obejrzenia, szkoda, że niedostępny na oficjalnej stronie artysty) oraz zwiastun tejże produkcji, do pobrania
tutaj i tutaj.

Podsumowując - bardzo udana, intrygująca płyta, pełna niesamowitych pomysłów zaczerpniętych z tak codziennego tematu, jakim są uczucia. Całość podana w formie wspaniale zaśpiewanej opowieści. Płyta, którą trudno zamknąć w jednoznacznych ramkach stylistycznych i do której chce się wracać. Lucassen, pomimo faktu, że potrafi być nieco wtórny w swoich pracach, pozytywnie mnie zaskoczył. Aż język świerzbi od pytania: "Jak będzie wyglądać kolejna odsłona grupy Ayreon?"...

Ocena: 7.5 / 10



Piotr Grugel

Pokaz wszystkie teksty tego autora



Skomentuj tekst

Ilość komentarzy: 6


[ wstecz ]
.strona główna. .redakcja. .księga gości. .linkownia.
Katatonia - Night Is The New Day
Koncert dla Jasia (Kopanica, Klub Genewa, 16 listopada)
Gorgisheli "Amore"
Hedningarna "Kaksi"
Riverside (Wrocław, Od Zmierzchu do Świtu, 1 października 2007)
Riverside "02 Panic Room" (singel)
Wściekłe psy
Animations "Animations"
CETI "(…) perfecto mundo (…)"
Grzegorz Kupczyk (CETI) - wywiad
Machine Head "The Blackening"
Van Der Graaf Generator, Bydgoszcz, Filharmonia Pomorska, 21 kwiecień 2007
Division by Zero "Tyranny of Therapy"
Da Capo Players "The String Quartet Tribute to Dream Theater"
Espido Freire "Zmrożone brzoskwinie"
Metal Marathon 3: Turbo, Chainsaw, Merry Pop Ins (Poznań, Zeppelin Hall, 5 kwietnia 2007)
Jesus Christ Superstar (Aula Zespołu Szkół Muzycznych, Poznań, 12 kwietnia 2007)
Luminous Flesh Giants "Duma i Upadek"
Muzyczne podsumowanie 2006 roku
Pain Of Salvation (Warszawa, Progresja, 20 lutego 2007)
Katatonia 'Last Fair Deal Gone Down'
  Katatonia 'Last Fair Deal Gone Down'

"...Nieszczęście, smutek, depresja i odrzucenie powróciły wraz z kolejną płytą Katatonii. Nikt tak jak Szwedzi nie potrafi zdołować muzyką i niewielu też posiada tak charakterystyczne brzmienie, po którym tylko msze żałobne potrafią zmusić człowieka, żeby siąść i płakać...."
Czytaj więcej

  Katatonia - Night Is Th...
  Katatonia - Night Is Th...
  Katatonia - Night Is Th...
  Katatonia - Night Is Th...
  Katatonia - Night Is Th...
  Pendragon "Not of this ...
  Pendragon "Not of this ...
  Pendragon "Not of this ...
  Pendragon "Not of this ...
  Pendragon "Not of this ...
  Pendragon "Not of this ...
  Katatonia - Night Is Th...
  Pendragon "Not of this ...
  Pendragon "Not of this ...
  Pendragon "Not of this ...
Wolsztyńska TopLista najlepszych stron www
Rockowa Top Lista
Admin


Wykorzystywanie materiałów zawartych w Taboo bez zgody autorów jest Z A B R O N I O N E
Webmaster: www.TomaszPacyna.net
(c) 1998-2008 Taboo Staff