Taboo
Katatonia - Night Is The New DayGorgisheli 'Amore'Hedningarna 'Kaksi'Riverside '02 Panic Room' (singel)Animations 'Animations' CETI '(…) perfecto mundo (…)'Machine Head 'The Blackening' Division by Zero 'Tyranny of Therapy' Da Capo Players 'The String Quartet Tribute to Dream Theater'Luminous Flesh Giants 'Duma i Upadek'Pure Reason Revolution 'The Dark Third'Pride Of Lions 'The Roaring Of Dreams'Crematory 'Klagebilder'The Racounters 'Broken Boy Soldiers'Discanto 'Zodiac' pt. 1Lenny Valentino 'Uwaga! Jedzie tramwaj'
Menu Glowne
   Strona główna
   Redakcja
   Księga gości
f
Artykuly
  WSZYSTKIE
(411)

  MUZYKA
(359)
     Publicystyka(24)
     Recenzje(277)
     Relacje(49)
     Wywiady(9)

  LITERATURA
(20)
     Proza(1)
     Publicystyka(1)
     Recenzje(18)

  PUBLICYSTYKA
(7)
     Felietony(7)

  FILM
(19)
     Publicystyka(5)
     Recenzje(14)

  GALERIA
(6)
     Galerie(4)
     Publicystyka(2)
 


Linkownia


COOL SITE - konkurs www na najlepszą stronę internetową

Katalog Gwiazdor

Strona wyróżniona przez Katalog Ciekawych Stron




Anna Maria Jopek & Pat Metheny "Upojenie" (2002)
(Warner Music Poland)



Skład:

Anna Maria Jopek - głos, chórki, Fender Rhodes
Pat Metheny - gitary elektryczne, akustyczne i klasyczne, gitara barytonowa i sopranowa, syntezator gitarowy, 42-strunowa gitara pikasso, instrumenty klawiszowe

oraz:
Leszek Możdżer - fortepian
Paweł Bzim Zarecki - instrumenty klawiszowe, główne programowanie, lupy
Darek Oleszkiewicz - kontrabas
Marcin Pospieszalski - bas elektryczny, programowanie, lupy
Cezary Konrad - perkusja
Mino Cinelu - instrumenty perkusyjne
Henryk Miœkiewicz - saksofon sopranowy
Mateusz Pospieszalski - programowanie, lupy, gramofony
Wojciech Kowalewski - instrumenty perkusyjne
Piotr Nazaruk - flety, cymbały, instrumenty perkusyjne, głos
Bernard Maseli - wibrafon
Marek Napiórkowski - "2nd guitar department" w "Upojeniu"
Barney - "Alien Voices"

skrzypce:
Krzysztof Bzówka - koncertmistrz
Józef Kolinek - kontraktor
Patrycja Jopek, Katarzyna Gilewska-Zagrodzińska, Artur Gadzała, Robert Dšbrowski

altówki:
Włodzimierz Żurawski, Dariusz Kisieliński

wiolonczele:
Jerzy Muranty, Janusz Olechowski


Trudno się oprzeć wrażeniu, że słowa strywializowały kompozycje Metheny'ego. Wiem, że Polska to taka dziwna kraj, w którym muzykę bez słów traktuje się jak piwo bezalkoholowe, ale...

  Zadanie, jakie postawiła przed sobą AMJ dowodzi wielkiej odwagi; przedstawić nowe wersje najlepszych, najsłynniejszych kawałków Metheny'ego (czy kogokolwiek innego) to z reguły niewdzięczna robota. Słuchacz bowiem tak się przyzwyczaja do oryginalnej wersji utworu (choćby nowa była obiektywnie lepsza), że do zburzenia tych przyzwyczajeń trza siły tarana. Ale zaryzykuję stwierdzenie, że w przypadku jednego utworu udało się to zrobić. Mam na myśli "Manię Mienia" (w oryginale "So May it Secretly Begin"). Kapitalnie wyeksponowany, wsparty na hammondach refren prawdziwie upaja i jest chyba jeszcze lepszy niż w oryginale. A "Are You Going with Me"? Cóż, muszę uczciwie przyznać, że dotąd istniała dla mnie tylko jedna wersja tego utworu - ta oryginalna, z albumu "Offramp", bo to, co zostało z niej na przykład na "Travels", woła o pomstę do nieba. Ale na "Upojeniu" kawałek ten brzmi wspaniale. Mnóstwo instrumentów perkusyjnych, które niespiesznie przesypują się z jednego kanału w drugi, a temat grzęźnie w nich niczym stopa w gorącym piasku, subtelne wstawki piana (2:20), które akcentują zakręty melodii, sporo zamazanych, ledwie słyszalnych dźwięków gitary, klawiszy czy fletu w tle... I co najważniejsze - AMJ prowadząc linię nie ubiera jej w słowa.
  Pozostałe remiksy nie brzmią już tak świeżo i zaskakująco. Najgorzej wypadł "Follow Me", który w nowej wersji jest ociężały i niezgrabny, pozbawiony finezji oryginału, a przez tekst brzmi banalnie i dosłownie. AMJ miała tym trudniej, że Metheny zabronił jakichkolwiek ingerencji w harmonię. Zdarzyło się, że ktoś przez przypadek umieścił w kulminacji "Another Life" nutę as, co słysząc Pat zareagował przyoblekając lico w jeden ze swoich słynnych grymasów, zarezerwowanych dotąd na szczególnie ekstatyczne koncerty. Ekipa nagrywająca była przerażona. Na szczęście nic się nie stało. Mistrz wybaczył, chociaż z bólem.
  Na płycie znajdują się ponadto cztery kompozycje państwa Kydryńskich. Zaiste, perswazyjna moc pana Marcina musi być równie porażająca jak jego narracja, skoro udało mu się nakłonić Pata do zagrania utworów, których jeszcze przed wylotem z domu nie znał. Niesłychane! Facet, który jest pedantem i każdą płytę chce przemyśleć, wpada do Polski jak po ogień i nagrywa na bezdechu album. Megalomańskie zapędy kompozytora Kydryńskiego zemściły się jednak okrutnie. Ale to była do przewidzenia. Bo na co może liczyć ktoś, kto komponuje od paru miesięcy i umieszcza swe utwory obok "Are You Going with Me" albo "Always and Forever"? Albo zakłada, że są tak dobre, że mogą konkurować z muzyką mistrza, albo chciał się po prostu przekonać, jakie to uczucie, kiedy Twoje utwory gra Ktoś Taki. Pierwsza ewentualność komentarza nie wymaga, a druga... Cóż, rozumiem go. Naprawdę. Ale dlaczego od razu musiał wrzucać to na płytę? A poza tym jeśli zaczyna się z takiego poziomu, to co będzie dalej? Za rok Herbie Hancock, za dwa lata Wynton Marsalis, a za trzy Violetta Villas.
  Na pewno nie jest to projekt równorzędnych partnerów czy chociaż świadomych muzyków, to raczej wygrana w totolotka. Okładka płyty jest równie daleka od ortodoksji - szpetny robal (świerszcz czy też inny pluskwiak) trwający w skupieniu pośród bylin. Zwraca też uwagę fakt, że aż trzech spośród muzyków ma problemy ze wzrokiem i musi używać lup.




Piotr "JazzCat" Pacyna
jazzcat(at)interia.pl

Pokaz wszystkie teksty tego autora



Skomentuj tekst

Ilość komentarzy: 1


[ wstecz ]
.strona główna. .redakcja. .księga gości. .linkownia.
Katatonia - Night Is The New Day
Koncert dla Jasia (Kopanica, Klub Genewa, 16 listopada)
Gorgisheli "Amore"
Hedningarna "Kaksi"
Riverside (Wrocław, Od Zmierzchu do Świtu, 1 października 2007)
Riverside "02 Panic Room" (singel)
Wściekłe psy
Animations "Animations"
CETI "(…) perfecto mundo (…)"
Grzegorz Kupczyk (CETI) - wywiad
Machine Head "The Blackening"
Van Der Graaf Generator, Bydgoszcz, Filharmonia Pomorska, 21 kwiecień 2007
Division by Zero "Tyranny of Therapy"
Da Capo Players "The String Quartet Tribute to Dream Theater"
Espido Freire "Zmrożone brzoskwinie"
Metal Marathon 3: Turbo, Chainsaw, Merry Pop Ins (Poznań, Zeppelin Hall, 5 kwietnia 2007)
Jesus Christ Superstar (Aula Zespołu Szkół Muzycznych, Poznań, 12 kwietnia 2007)
Luminous Flesh Giants "Duma i Upadek"
Muzyczne podsumowanie 2006 roku
Pain Of Salvation (Warszawa, Progresja, 20 lutego 2007)
Opeth 'Ghost reveries'
  Opeth 'Ghost reveries'

"...Konwencja wciąż opiera się na monologicznym dialogu pacjenta z rakiem krtani ze swoim laryngologiem. I tu wokalista Mikael Akerfeldt po raz kolejny pokazuje pełnię swoich niebanalnych umiejętności. Jego melodyjny growl powinien służyć za punkt wyjścia do badania nowych ścieżek w ultrasonografii, natomiast łagodny śpiew sprawdziłby się nawet w chórze reprezentacyjnym Koła Gospodyń Wiejskich z Przekolna. Nie znam dokładnych statystyk mówiących o tym, ile procent mężczyzn zmieniło swoją orientację seksualną po płycie "Damnation", jednak musi być ona niemała. Mnie powstrzymały m.in. wąsy pana Mikaela...."
Czytaj więcej

  Pendragon "Not of this ...
  Pendragon "Not of this ...
  Katatonia - Night Is Th...
  Pendragon "Not of this ...
  Stephen King "Mroczna W...
  Stanley Kubrick
  Pendragon "Not of this ...
  Katatonia - Night Is Th...
  Pendragon "Not of this ...
  Nightwish "Once"
  Pendragon "Not of this ...
  Pendragon "Not of this ...
  Nightwish "Once"
  Ukulturalnianie przez f...
  Katatonia - Night Is Th...
Wolsztyńska TopLista najlepszych stron www
Rockowa Top Lista
Admin


Wykorzystywanie materiałów zawartych w Taboo bez zgody autorów jest Z A B R O N I O N E
Webmaster: www.TomaszPacyna.net
(c) 1998-2008 Taboo Staff